Vreten uit de stemmenruif van Langedijk. Deel 1.

Vlak bij mij in de buurt bestaan er plannen om woningbouw te realiseren op het terrein van de voormalige fietsenfabriek Rodeo en ik zat daar gisteren de definitieve versie “Ruimtelijke randvoorwaarden” van de gemeente Langedijk op na te lezen. Omdat dit project valt onder de portefeuille van de Dorpsbelang Langedijk wethouder Jongenelen dan moet je hier als burger extra alert zijn. Voor je het weet word je voor de rest van de tijd dat je in de buurt van een door hem opgepakt project woont met alleen maar problemen opgezadeld. 

De huiver bij mij ontstond afgelopen zomer al toen in de lokale pers Jongenelen met zijn statafel op locatie zijn fotomomentje zocht.

Het partytafeltje is altijd en overal beschikbaar voor het fotomoment van Ad.

Ik ga hier nog niet volledig in op wat er in de stukken over het Rodeoterrein geschreven staat, maar beperk me tot de hobby welke sinds 2010 door de opeenvolgende wethouders van Dorpsbelang Langedijk zijn beoefend; DOORVAARBAARHEID!

Op zich moet je concluderen dat het een enorme prestatie is geweest van de Stichting Langedijk Waterrijk om die doorvaarbaarheid na vijftien moeizame jaren op de politieke agenda te krijgen. Sterker nog; vijf van de negen partijen in de Langedijk zagen mogelijkheden tot stemmenwinst door dit ook te omarmen met als gevolg dat Langedijk zich voor jaren in de schulden steekt en de overlast die nu al op het water is alleen maar groter wordt.

VAARBELEID????

In 2010 werd die verwachte overlast weggewimpeld met de mededeling dat de Langedijker politiek zou zorgen voor een adequaat vaarbeleid en na elf jaar kunnen we in ieder geval constateren dat daar tot op de dag van vandaag nog geen letter voor op papier is gezet. Wel gaan we richting het noorden helaas stug door met het kappen van bomen, terwijl van enig vaarbeleidbeleid nog steeds geen sprake is.

Wel lijkt het of de Dorpsbelang Langedijkleugen stug verder regeert onder Lokaal Dijk en Waard, want wat lezen we bij de planontwikkeling voor het Rodeoterrein; “Kans: realiseren onderdeel van vaarnetwerk op basis van Masterplan doorvaarbaarheid. Minimale doorvaarbreedte 8 meter, minimale doorvaarhoogte 1,55 meter”

Ze willen daar de huizen verkopen onder het mom dat deze komen te liggen aan doorvaarbaar water van minimaal 8 meter breed!

De enige vaarroute om op doorvaarbaar water te komen vanuit Broekrijk en Rodeo is via het water langs het winkelcentrum Broekerveiling en de Dubbele Buurt. Vanaf de brug bij Museum Broekerveiling/Dubbele Buurt tot de s-bocht is de sloot hooguit 5 meter breed, maar er liggen ook bootjes afgemeerd.

De sloot aan de noordzijde bij het winkelcentrum is dermate ondiep dat er maar ruimte is voor een vaargeul van 2 – 3 meter.

Net in de knik van de sloot met de straat is de sloot maar net 3 meter breed. Kortom de politieke partijen die zo graag meeliften op de stemmenwinst die doorvaarbaarheid met zich meebrengt besodemieteren de zaak.

Hier kan maar één boot tegelijk passeren.

Als we de verkiezingsleugens van de laatste gemeenteraad erbij pakken dan zien we wie er allemaal op deze leugens meeliften.

Allereerst het CDA: “De doorvaarbaarheid van Langedijk vraagt permanent aandacht en moet gestimuleerd worden voor zover de financiële situatie van de gemeente dat mogelijk maakt en voor zover het plan technisch haalbaar is. Sloten waarvoor de gemeente onderhoudsplichtig is worden zo nodig extra schoongemaakt als de waterdoorstroming belemmerd wordt en overlast dreigt. “

Wat te denken van Dorpsbelang Langedijk: En op het Veilingterrein in Noord‐Scharwoude verrijst een mooie woonwijk met aansluiting op doorvaarbaarheid. In Sint Pancras wordt een Noordelijke route doorvaarbaar gemaakt voor ontsluiting van de Twuyverhoek. Met de begroting van 2018 hebben wij als enige lokale partij ingestemd met vier belangrijke voorstellen: Het doorvaarbaar maken van de de Achterburggracht in Zuid‐Scharwoude ter hoogte van de Machinesloot zodat het aansluiting heeft met het Oosterdel. Ook vanaf de Vroonermeer naar het Twuyvermeer wordt doorvaarbaar. Zondermeer ook noodzakelijk voor de doorstroming en afvoer van water.

10. Ontwikkelen met water. Dorpsbelang Langedijk vindt dat water een verbindend element is. Het verbeteren van doorvaarbaarheid brengt historie, recreatie en bedrijvigheid. Met herstel van oude vaarverbindingen wordt de doorstroming verbeterd.

Het is hier ontroerend om te zien dat zowel het CDA als Dorpsbelang Langedijk (DL) zich ook beroepen op het feit dat de doorstroming van het water van belang is. DL heeft blijkbaar 50 jaar tegen stilstaand water aan moeten kijken en vond de overlast dermate dat ze het driekeer in hetzelfde stukje benoemen.

Voor meer ontroerende kiezerslokkertjes, zie deel 2.

Geef een reactie