Het weer zat vanmorgen, 2 juni 2018, wel wat tegen voor de allereerste Broekervaart, maar dat weerhield ons niet om met de allereerste afvaart ervan mee te gaan. Als kritisch beschouwer van het Langedijkse moet je tenslotte weten waarover je schrijft.
De ontvangst bij de sluis was in ieder geval allerhartelijkst. De drie ingehuurde akkerschuiten die door het Oosterdelgebied varen vertrekken vanaf de steiger bij de historische schuitenhelling van Nico Vader en de open rondvaartboot van museum Broekerveiling onderhoudt de route tussen De Krul in Heerhugowaard en het Havenplein in Broek op Langedijk. Het is de bedoeling dat dit evenement zich dit jaar een keer of vier herhaalt waarna er een evaluatie zal zijn om na te gaan of dit zich volgend jaar weer kan herhalen en of het ook vaker dan vier keer wordt gedaan.
De toegang tot de opstapplaats was door Nico Vader opgesierd met koninklijke vlaggen en ook het gras was keurig gemaaid. Voor de criticus niet leuk als ze het gras voor je voeten wegmaaien, maar voor de liefhebbers van de vaartocht in ieder geval heel plezierig. Zeker met de nattigheid van vanmorgen.
Siem Hoedjes had vanmorgen de primeur om als eerste met zijn tot rondvaartboot omgebouwde tuindersvlet de Broekervaart te openen. De tocht gaat vanaf de sluis richting Schapenland en volgt vanaf daar de vaarroute door het Oosterdelgebied naar de Noorderplas. Vandaar gaat de tocht naar het Noordend van Broek op Langedijk via de Achterburggracht gaat het dan weer richting Schapenland, museum Broekerveiling. In de lighal van het museum wordt gekeerd en vaart men weer naar de schuitenhelling van Nico Vader.
Vandaag was het door het weer niet druk op het water. Op de Achterburggracht zijn we niets tegen gekomen. Wat ik me echter afvraag is wat er met mooi weer gaat gebeuren. Aan de vaardigheden van de schippers van de rondvaartboten valt niets op af te dingen, maar ik maak me wel zorgen over de schippers van de kunststofbadkuipen die in steeds grotere getale hier in Langedijk op het water komen. Enige kennis van vaarregels heb ik bij velen van hen nog niet kunnen ontdekken, en de kunst van het manoeuvreren dat koop je niet met zo’n boot erbij.
En je lost dat ook niet op door, wat Langedijk Waterrijk beoogt, hoofd- en subvaarwegen toe te wijzen, want daarmee maak je het, zeker voor die plastic tobbevaarders, alleen maar moeilijker. Houd het wat dat betreft bij zoals het vroeger was: Verkeer van rechts heeft voorrang!
Met mooi weer zullen de badkuipvaarders op de Achterburggracht beslist voor hilarische momenten gaan zorgen. Op de brug in De Lepelaar zou de gemeente staanplaatsen kunnen verhuren om die taferelen te kunnen zien. Of het voor de aanwonenden aan de Achterburggracht zo plezierig is dat betwijfel ik. Onze gemeentelijke bestuurders een beetje kennend uit de afgelopen jaren vraag ik me ook af of de gemeente bij evaluatie van de Broekervaart ook de aanwonenden zal betrekken. Ik verwacht het niet, maar het zal toch eigenlijk wel moeten, want zij zijn in de gehele organisatie eigenlijk de belangrijkste participanten, of ze nu willen of niet. Naast het ‘normale’ verkeer komen op zo’n Broekervaartdag als vandaag drie keer per uur die akkerschuiten voorbij.